ep. Io. tr. 36, 1,2 ; op 27 september 413
Van de vier evangeliën, of beter van de vier boeken van het ene evangelie is de prediking van de apostel Johannes hooggestemder en veel verhevener dan die van de andere drie evangelisten. Deze apostel is terecht, en dat in geestelijke zin, vergeleken met een arend; en in zijn vervoering heeft hij ook onze harten willen meenemen in zijn vlucht. Want de drie andere evangelisten verkeerden als het ware met de Heer als mens op aarde; over zijn God-zijn hebben zij slechts weinig gezegd. Het was alsof het Johannes verdroot op aarde te vertoeven; daarom heeft hij zich verheven, zoals reeds bij de aanvang van zijn tekst is te horen, niet alleen boven de aarde en boven de grenzen van lucht en hemelgewelf, maar ook boven het heer der engelen, en boven alle scharen van onzichtbare machten; hij is doorgedrongen tot bij Hem, door wie alles is ontstaan. Hij kon dan ook zeggen: "In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden". Met deze verheven aanhef stemt ook al het overige van zijn prediking overeen en als geen ander heeft hij gesproken over het God-zijn van de Heer. Johannes gaf weer wat hij had ingedronken. Want niet zonder reden staat in datzelfde evangelie over hem vermeld, dat hij bij het Avondmaal zich aan de borst van de Heer neervlijde. Op verborgen wijze dronk hij aan die borst; maar wat hij in het verborgen heeft ingedronken, heeft hij openlijk weergegeven. Zo moest tot alle volkeren doordringen, niet alleen dat de Zoon van God is mens geworden, heeft geleden en is verrezen, maar ook wat de enige Zoon van de Vader was vóór zijn menswording: het Woord van de Vader, medeëeuwig met de Vader die Het voortbrengt, gelijk aan Hem, door Wie Hij is gezonden, maar in die zending zelf, minder geworden dan de Vader, zodat de Vader groter was dan Hij. Het katholieke geloof erkent Christus' Godheid en neemt ook zijn mensheid aan; beide staan geschreven, beide zijn waar. Zegt gij dat Christus enkel God is dan weigert gij de medicijn te aanvaarden waardoor gij zijt genezen; zegt gij dat Christus enkel mens is dan weigert gij de macht te aanvaarden waardoor gij zijt geschapen. Houd dus beide vast als gij trouw wilt zijn en "katholiek"; houd beide vast, neem beide gelovig aan, belijd ook beide trouw. Christus is God en Christus is mens, Hoe is Christus God? Hij is gelijk aan de Vader, Hij is één met de Vader. Hoe is Christus mens? Uit een maagd geboren, heeft Hij de sterfelijkheid van de mens aangetrokken zonder zijn verdorvenheid aan te trekken.