Papoea Barat
Nederlandse en Papoea Augustijnen zijn werkzaam in de steden Sorong, Aimas, Ayawasi, Manokwari, Waena, Yuruf/ Ubrub
Adressen (alfabetisch)
Ayawasi |
|
Manokwari |
|
Manokwari |
|
Sorong |
|
Sorong-Aimas |
|
Sorong-Klagana |
|
Waena |
|
Yuruf/ Ubrub |
|
Papua of Papoea? |
Artikelen (chronologisch)
De nieuwsbrieven van Ton Tromp uit West-Papoea
Ton Tromp is een echte verteller.
Alles wat er speelt op en rond de scholen in Susweni en Maripi vindt u terug in zijn brieven.
Lees verder
Onderwijs, de basis voor vooruitgang
Een fotocollage met tekst van Ton Tromp over de middelbare school Villanova en de twee bijhorende internaten in Manokwari. De scholen zijn opgericht om kansarme Papoea's een betere toekomst te bieden. De Thomas a Villanovaschool vierde in 2015 haar eerste lustrum.
Lees verder
De Augustijnen in Papua-Barat: Missie in de Vogelkop
De grondleggers van de missie in Papoea Barat zijn de missionarissen van het Heilig Hart van Jezus. In de jaren vijftig werd de Vogelkop overgedragen aan de Nederlandse augustijnen. Inmiddels hebben zij verschillende kerkgemeenschappen en twee scholen met internaat voor de Papoea's opgericht. Tegenwoordig zijn er vele augustijnse priesters in de Vogelkop, nog meer kandidaten in opleiding en novicen. Behalve de (nog) twee Nederlandse augustijnen, zijn ze allemaal geboren in Papoea Barat, Indonesië.
Tekst van Hans Hulshoff, OSA
Lees verder
Een bevoorrechte werknemer in het land van de Papoea's
"Jullie realiseren je het waarschijnlijk niet, maar jullie zijn eigenlijk mijn baas. Ik ben namelijk een van jullie werknemers."
Deze opmerking van Hans van Reisen, een vijftiger met grijze haren, leverde gelach op bij de jonge augustijnen in Papoea. Hans reisde in januari enkele weken langs verschillende augustijnse conventen en scholen in Papoea-Barat, de Vogelkop van Indonesië. De reis voerde langs Jakarta, Sorong, Ayawasi, Manokwari en zelfs naar Jayapura. Het verslag van deze rondreis is gepubliceerd als special in Augustijns Forum, maart 2013.
pdf van de special bij Augustijns Forum Een bevoorrechte werknemer in het land van de Papoea's: enkele indrukken van een bezoek aan de augustijnen op het één na grootste eiland ter wereld door Hans van Reisen
De binnenlanden in Papua-Barat: toen en nu
De augustijnen Ben Noords, Hans Hulshof en Piet Tuyp kijken terug en vergelijken het Papoea Barat van midden jaren vijftig, toen de eerste augustijnen in de Vogelkop arriveerden, met het hedendaagse Papoea dat zij resp. in 1992, 2000 en 2010 verlieten.Ondanks alle transportmiddelen en moderne communicatiemogelijkheden blijft Papoea Barat een moeilijk toegankelijk gebied. De bewoners van de kleine kampongs in de binnenlanden leven tamelijk geïsoleerd.
Lees verder
Hoe het begon
"Daar stond je dan, vertellen Ben Noords en Tinus van der Kraan die je beiden tot werkers van het eerste uur mag rekenen. 'We spraken hun taal niet, we wisten niets van anthropologie, we hadden alleen een cursus medische vaardigheden gedaan bij Memisa. Toen we begonnen dachten we: 'Wat moeten we hier doen? En terugkijkend kunnen we nu zeggen: We hebben verbindingen gelegd tussen mensen en kampongs!' Een intervieuw met Ben Noords en Tinus van der Kraan.
Lees verder (pdf) (Bron: Nederlandse Analecta)
'De kleine profeten van het volk'
Piet van Diepen OSA (1917-2005), de eerste bisschop van bisdom Manokwari-Sorong, schreef in 1985 bij het zilveren jubileum van zijn bisdom:
'Ik ben onlangs een week in Aifat geweest, heb heel de ronde gedaan: Ayawasi, Fef, Suswa, Ayata. Het was precies dertig jaar geleden dat ik dat voor het eerst deed. Wat een verschil … De kinderen gaan naar school, er is een polikliniek, ze exporteren kacang (pinda's) met de Cesna naar Sorong. Er is dus wat welstand aan het groeien en vooral, ze hebben Usaha Bersama, een coöperatie. Nou, dat vind ik een geweldige stap vooruit. … Alles bij elkaar … hebben in die dertig jaar menselijke en maatschappelijke waarden betekenis gekregen.
En als je vraagt: waar komt dat allemaal vandaan en hoe is het gegroeid, dan moet je niet op de eerste plaats de pastoor noemen , nog veel minder de bisschop, maar de katechisten, de guru's (onderwijzers), de kepala kampong (kamphoofd) die nog wel niet gedoopt was maar om een of andere reden mee wilde doen. De geloofsgemeenschap is helemaal gegroeid van onder af, door de kleine profeten uit het volk die zich vaak niet eens bewust waren van welke onvervangbare rol ze speelden. Zo krachtdadig en zo onopvallend werkt de Geest.'
Lees verder (pdf) (Bron: Nederlandse Analecta)